Game changers - Conny Vandendriessche

<span style="display:none;">></span>

>

“Ik heb er altijd naar gestreefd om mijn vrouwelijkheid te bewaren en mode heeft daarbij een grote rol gespeeld.
De juiste kledij helpt om je zelfvertrouwen op te krikken en uit je schulp te kruipen.”



Conny Vandendriessche (55) is Co-founder van ‘Accent Jobs’ en ‘House of HR’, een holding die zich specialiseert in uitzendarbeid en outsourcing / Oprichter en Managing Director van ‘Stella P.’, een bedrijf dat op zoek gaat naar externe bestuurders met de juiste expertise / Eén van de bezielers van ‘We are Jane’, een fonds van vrouwelijke ondernemers dat bedrijven waar vrouwelijk leiderschap prominent aanwezig is ondersteunt / Actief als mentor voor jonge ondernemers via De Birdhouse / Woont met haar man en zoon in Oostduinkerke.

100% VROUW
“Toen ik vijfentwintig jaar geleden mijn eerste stappen als ondernemer zette (Accent Jobs werd opgericht in 1995, nvdr.) viel het me op dat de enkele vrouwen in het bedrijfsleven het vaak nodig vonden om zich mannelijk te positioneren. Ze gingen - Margaret Tatcher-gewijs - voor een harde aanpak en voor een onopvallend ensemble en comfortabele schoenen.
Terwijl ik net geloof in authenticiteit, in jezelf blijven. Het lijkt me bovendien erg lastig om de hele tijd een rol te moeten spelen.

Ik merkte dat mijn vrouwelijke charme en het talent om op een warme manier te connecteren met mensen net ongelooflijke troeven waren als ondernemer. We kijken als vrouwen op een andere manier naar de wereld. Niet beter, wel anders: we letten meer op details, we zijn doelgerichter, efficiënter - want we runnen thuis ook nog een bedrijf - en voelen de dingen intuïtief aan.
Ik heb er altijd naar gestreefd om mijn vrouwelijkheid te bewaren en mode heeft daarbij een grote rol gespeeld. De juiste kledij helpt om je zelfvertrouwen op te krikken en uit je schulp te kruipen. En hoe meer zelfvertrouwen je krijgt, hoe meer je met je kledij een statement durft te maken.
Ik heb een voorliefde voor elegante broekpakken, die ik steevast combineer met een paar hoge hakken, verzorgde nagels, fijne juwelen en een vrouwelijk kapsel.
Ook kleur vind ik belangrijk. Als ik dan toch opval als enige vrouw tussen de mannen in grijze en blauwe kostuums, laat ik dan maar meteen zorgen dat iedereen me gezien heeft (lacht).”



>

SLICE IT UP!
“Vrouwelijke ondernemers zijn nog altijd een minderheid.
Het zijn nog steeds vooral vrouwen die de zorg voor de kinderen en het huishouden op zich nemen. Een vastgeroest rolpatroon dat ten dele kan doorbroken worden door net zoals in Scandinavische landen mannen te verplichten om ouderschapsverlof te nemen.
We kampen als vrouw ook met issues rond zelfvertrouwen, net omdat we al eeuwenlang op de tweede plek worden gezet. Daardoor zijn we minder geneigd om grote stappen te zetten. We denken als vrouw nog te vaak dat we ergens voor ‘gevraagd’ moeten worden.
Willen we de maatschappij veranderen, dan moeten we onszelf op de voorgrond durven plaatsen, onze stem laten horen en plaatsnemen op de plek aan het hoofd van de tafel. Aan onszelf denken. Maar dat is moeilijk hé. Vrouwen zijn over het algemeen minder ik-georiënteerd, net omdat we onszelf al eeuwen wegcijferen voor de ander.

Een tip: droom groots, maar slice je dromen op. Verdeel je dromen in kleinere stappen. Via kleinere successen zal je zelfvertrouwen stap per stap groeien. Begin bij het begin en de rest zal volgen.”


>> Lees ook over onze andere Game changers

<span style="display:none;">></span>