Game changers - Marylène Madou

>


“Vrouwelijke intuïtie is een grote meerwaarde in de bedrijfswereld.”



Marylène Madou (26) heeft een print label en kleding -en accessoire collectie / Bekend om: zijden sjaals met speelse prints / Werkwijze: een mix van hand- en digitaal getekende prints / Ontwerpt voor diverse brands, waaronder Mayerline / Stijl: eclectisch en kleurrijk / Woont samen met haar vriend in Heusden-Zolder.

HEUSDEN ZOLDER CITY
“Na mijn studie Textielontwerp heb ik mijn valies gepakt en ben ik naar Londen getrokken. Zonder plan, zonder job, zonder geld maar met een hoofd vol idealisme en ambitie.
Sex and the City ten voeten uit. Het is daar dat ik de basis voor printontwerp heb geleerd tijdens een stage. Het is daar dat mijn passie en fascinatie voor prints werd aangewakkerd. Die typisch eclectische Britse stijl zie je nog steeds terug in mijn designs.

Ik ben in Londen even als freelance designer aan de slag gegaan maar de liefde heeft me terug naar Limburg gebracht. Voor iemand als ik, die droomde van Milaan, Parijs, Londen en New York, leek Heusden-Zolder even het hol van Pluto maar ondertussen besef ik dat ik net hier een verschil kan maken. Ik volg hier ook meer mijn eigen pad, los van de modeshows en de trends.
Toch blijf ik nog steeds via social media mijn pijlen op het buitenland richten. Mijn vriend moet wel eens lachen om mijn ongebreidelde ambitie. Alles waaraan ik begin moet meteen groots worden en ik meet me soms aan campagnes van top brands die over een duizendvoud van mijn budget beschikken.
World domination? Yes, please!”

VROUWELIJKE INTUÏTIE
“De modewereld is een vrouwvriendelijke omgeving. Maar ik wilde niet enkel creatief groeien en innoveren, ik wilde ook vertrouwd raken met cijfers, uitdokteren hoe ik mij als merk best positioneerde en achterhalen hoe ik mijn bedrijf groter kon maken.
Op netwerkavonden zijn vrouwen helaas nog steeds ondervertegenwoordigd. En hoewel ik mij in grote mate gesteund en gerespecteerd voel, krijg ik ook wel eens vreemde vragen voorgeschoteld, zoals: ‘Hoeveel omzet draai je eigenlijk met jouw ‘winkeltje?’’ of word ik aangesproken met ‘dat sjalenmadammetje’. Dat terwijl ik op mijn zesentwintigste een bloeiend modebedrijf run dat op B2B vlak furore maakt én een behoorlijk groot internationaal publiek aanspreekt.

Vrouw-zijn is een meerwaarde in het ondernemerschap. Zo heb ik al een aantal keer met groot succes mijn buikgevoel gevolgd - noem het vrouwelijke intuïtie - ook al was de richting die ik uit wou niet gestoeld op cijfers, analyses of marktvoorspellingen en werd het me afgeraden door zowat elke man uit mijn omgeving.”


>> Lees ook over onze andere Game changers